-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:34082 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

بر اساس قرآن، روز قيامت از چه اعمالي سئوال ميشود؟
آيات مربوط به اين بحث را به دو دسته ميتوان تقسيم كرد:
1ـ آياتي كه حاكي از اين است كه از تمام كارهايي كه انسان انجام داده است سئوال ميشود و ما نمونههايي را يادآور ميشويم: الف: «وَ لَتُسْئَلُنَّ عَمّا كُنْتُمْ تَعْمَلونَ» نحل/93
[قطعا شما در مورد كارهايي كه انجام دادهايد، مورد سئوال واقع مي شويد]
ب: «لا يُسْئَلُ عَمّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْئَلُونَ» انبياء/23
[از آنچه خداوند انجام ميدهد، سئوال نميشود ولي آنان در مورد كارهايي كه انجام ميدهند مورد سئوال واقع ميشوند] ج : «ثُمَّ اِلي رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ اِنَّهُ عَليمٌ بِذاتِ الصُّدورِ» زمر/7
[آنگاه بازگشت شما به سوي خدا است و او شما را به كارهايي كه انجام دادهايد، آگاه ميسازد، او به مكنون سينهها آگاه است]
د: «يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النّاسُ اَشْتاتاً لِيُرَوْا اَعْمالَهُمْ» زلزله/6
[روز قيامت انسانها گروه گروه از قبرها بيرون ميآيند تا اعمال ( يا جزاي اعمال ) خود را ببينند]
گذشته بر آيات ياد شده آيات مربوط به جزاء و كيفر و پاداش و نيز بر اين شمول و گستردگي دلالت دارند.
2ـ ولي در اينجا دستهاي ديگر از آيات است كه حاكي از اين است كه از موضوعات خاصي سئوال ميشود. اينك نمونههايي از اين آيات :
الف : نعمتهاي الهي
« ثُمَّ لَتُسْئَلنَّ يَوْمّئِذٍ عَنِ النَّعيم » تكاثر/8
] آنگاه به طور قطع درباره نعمت هاي الهي از شما سئوال ميشود [
سئوال در اين آيه اگرچه درباره نعمتهاي الهي است، ولي با توجه به اينكه از آن با كلمه « نعيم» تعبير آورده شده است كه همه نعمتهاي الهي را شامل ميشود و از طرفي همه آنچه بشر در زندگي خود از آن برخوردار است، نعمتهاي الهي محسوب ميشوند، بنابراين همه كارهاي او مورد سئوال واقع خواهد شد، زيرا همه كارهايي كه انسان انجام ميدهد، به گونهاي تصرف در نعمتهاي الهي ميباشد. و در نتيجه اين آيه را بايد از دسته نخست بشمار آورد.
ب: درباره قرآن
«وَ اِنَّه لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ» زخرف/44
[حقا كه قرآن ذكر الهي است كه براي تو (پيامبر) و قوم تو نازل گرديده و در آينده ( قيامت ) درباره آن مورد سئوال قرار خواهيد گرفت]
ج: گواهي ها و شهادتها
« سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلونَ » زخرف/19
]شهادتهاي آنان نوشته خواهد شد و مورد سئوال قرار ميگيرند[
د : قتل بيگناهان
« وَ اِذَا الْمَوْؤُدَهُ سُئِلَتْ بِاَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ » تكوير/8
]هنگامي كه از دختران زنده به گور شده ( هر مقتول بيگناهي ) پرسيده ميشود كه به كدام جرم كشته شد؟[
هـ : دروغها و تهمتها
« تَاللهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمّا كُنْتُمْ تَفْتَرونَ » نحل/56
]سوگند به خدا، قطعا درباره افتراهاي شما سئوال خواهد شد[
و : راستگويي راستگويان
« لِيَسْئَلَ الصّادِقينَ عَنْ صِدْقِهِمْ وَ َاعَدَّ لِلْكافِرينَ عَذاباً اَليماً » احزاب/8
] تا خداوند از راستي راستگويان سئوال نمايد و او براي كافران عذاب دردآور آماده كرده است[
البته تخصيص اين رشته از موضوعات براي سئوال، منافاتي با همگاني بودن آن ندارد، زيرا اين قسمت به خاطر اهميتي كه دارند، در لسان وحي به طور خصوص وارد شده است.

منشور جاويد ج 9
آية الله جعفر سبحاني

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.